بازار میلگرد در التهاب کاذب
نوشته شده توسط : آهن پرایس

نوسانات افزایشی نرخ ارز و تداوم قطعی گاز نوردسازان افزایش قیمت میلگرد آجدار در پایان هفته را رقم زد؛ اما این درحالی است که تقاضا همچنان در بورس کالا و بازار آزاد ضعیف است که علت این افت تقاضا هم رکود ساخت و ساز و عدم تناسب قیمت میلگرد بورسی با قیمت میلگرد آزاد برآورد می‌شود...

آهن پرایس: نوسانات نرخ ارز در چند هفته گذشته بازار فولاد را با تلاطم روبه‌رو کرده است. قیمت آهن آلات در پایان هفته گذشته در برخی حوزه‌ها به ویژه در بازار میلگرد میل به افزایش داشت که از علل رشد آن می‌توان به افزایش نرخ دلار اشاره کرد.

گفتنی است در پایان هفته قیمت دلار مجددا از کانال 56 هزار تومانی عبور کرد و روی 56 هزار و 450 تومان بسته شد، در همین راستا علاوه‌بر بازار آهن سایر بازارهای وابسته نیز افزایشی شدند.

افزایش قیمت ارز در چند هفته‌ گذشته در ابتدا به افزایش قیمت پایه انواع محصولات زنجیره فولاد و بازگشت هیجان به معاملات منجر شده بود؛ اما با توقف رشد ارز، قیمت برخی محصولات مانند میلگرد با افت محسوسی مواجه شد.

گزارش‌های حاکی است که در معاملات رینگ فیزیکی بورس‌کالای هفته گذشته، تقاضا برای میلگرد به‌شدت کاهش یافت و تنها 13 درصد از میلگردهای عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. قیمت میلگرد در بازار آزاد نیز به مراتب کمتر از قیمت بورس گزارش می‌شود و این موضوع رکود در معاملات بورس را تشدید کرده است.

در مورد شمش فولاد نیز علیرغم افزایش قیمت پایه، میزان معاملات به کمترین حد خود در 12 هفته گذشته رسید و افت 35 درصدی داشت البته باید گفت کاهش تقاضا برای شمش، از عوامل مختلفی از جمله رکود در بازار مقاطع طویل، کاهش قیمت آهن اسفنجی و نوسانات نرخ ارز نشأت گرفت.

تحلیلگران این اختلاف قیمت را عامل اصلی رکود در بازار می‌دانند. به نظر آنها، قیمت میلگرد در بورس باید به نحوی تعدیل شود که به قیمت بازار آزاد نزدیک‌تر باشد.

در همین راستا قیمت میلگرد فایکو روز پنجشنبه در بازار آزاد با افزایش 300 تومانی همراه بود که حدود24.300 تومان اعلام شد؛ قیمت میلگرد نیشابور 23.910 تومان و قیمت میلگرد 18 ذوب آهن اصفهان هم با کمی افزایش در هر کیلو 24 هزار تومان اعلام شد درحالی که قیمت میلگرد بورسی به طور میانگین 22.836 تومان برآورد شد.

براساس شنیده‌ها اختلالات گازرسانی به برخی واحدهای تولیدی از دیگر مواردی بود که به افزایش قیمت آهن آلات در پایان هفته منجر شد؛ البته این افزایش قیمت درحالی است که تقاضا با افت محسوسی مواجه است. مشکل اصلی بازار میلگرد کمبود کالا نیست، بلکه تمنای برخی تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌ها است و این درحالی است که عرضه و معاملات اعتباری مقاطع پایین دست در بازار داخلی، مانع از افزایش قیمت‌ها می‌شود. مضاف بر این ضعف تقاضای مصرفی و رکود شدید در بازار مسکن و ساخت و ساز، از دیگر مشکلات بازار میلگرد است.

 التهابات اخیر دلار نیز باعث یک هیجان موقت و گذرا در بازار شده است که حاصل آن انتقال نقدینگی از قسمت پایین دست بازار به واحدهای تولیدی بالادست است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:افزایش قیمت جزئی آهن در سایه ثبات

نوسان‌گیری در این بازار، باعث ضرر و زیان حدود 1000 تومانی برخی از خریداران میلگرد در دو هفته اخیر شده است. با توجه به شرایط فعلی، به نظر می‌رسد که افزایش قیمت روز میلگرد غیرمنطقی و غیرقابل توجیه است، انتظار می‌رود که با رفع اختلالات گازرسانی و ثبات در بازار، قیمت میلگرد به تعادل واقعی خود برسد.





:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت روز میلگرد , قیمت روز میلگرد فایکو , قیمت میلگرد 18ذوب آهن اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: